Præventionsformer uden hormoner

Den enkleste er afbrudt samleje. Altså, hvor ham, Du elsker med, trækker sig ud af Dig, inden han får udløsning. Denne metode regnes til de meget usikre og anbefales ikke i dag.

Men den har været brugt med succes dén gang, man ikke havde andre præventionsformer: fra 1920 til 1930 faldt antallet af fødsler i Danmark fra 80.000 om året til 62.000 om året, fordi danskerne tog denne præventionsform i brug.

En anden og lidt mere effektiv metode er de såkaldte sikre perioder, hvor Du dels fører regnskab over, hvor Du er i Din cyklus, dels holder øje med slimen fra Din livmoderhals. Dette slim bliver tyndere, mere vandigt hen imod ægløsningen.

Hvis Du fører tommel- og pegefinger lidt ind i skeden og tager noget slim med ud, vil Du tæt på ægløsningen kunne se, at slimen bliver hængende som en guirlande mellem fingrene, når Du spreder dem igen.

Effektiviteten af denne metode er afhængig af, at Du har regelmæssige menstruationer.

Op til 25% bliver ufrivilligt gravide på denne metode.

Der er findes flere apps – for eksempel Natural Cycles® – som angiver at være så god til at forudsige Dine sikre perioder, at den er CE-godkendt som prævention.

Natural Cycles® er baseret på, at Du måler Din temperatur. Da Din temperatur kan påvirkes af flere faktorer, som gør usikre, er den nok mest velegnet til Dig, som er i fast forhold og har en struktureret hverdag.

Denne app har naturligvis dén fordel, at Du til sin tid kan bruge den til at finde frem til de 5-6 dage om måneden, hvor Du har lettest ved at blive gravid.

App’en koster omkring 500 kroner om året (juni 2017).

Vi har endnu ikke erfaring med den i Klinikken.

Blandt 1000 kvinder, som bruger pessar sammen med sæddræbende creme, vil 30-40 blive gravide. Så denne prævention er sikrere end afbrudt samleje og de sikre perioder.

Men den sæddræbende creme har vist sig at irritere slimhinden i skeden, så bakterier lettere kan sætte sig fast og give betændelse.

Jeg oplever kun meget sjældent efterspørgsel på pessar og da oftest fra kvinder i faste forhold.

Brugt rigtigt beskytter kondom både mod graviditet og nogle kønssygdomme. Ud af 1000 kvinder, hvis partner bruger kondom under hele samlejet, bliver 20-30 alligevel gravide.

Kobberspiralen er endnu mere sikker, idet kun 10 ud af 1000 kvinder bliver gravide på dén.

Spiralen beskytter mod graviditet i 5-7 år (afhængigt af Din alder). Den er billig, ca. 300 kroner, hvilket svarer til 3-5 kroner om måneden. Ulempen ved den ér, at den i gennemsnit gør dén periode, Du bløder, 2 dage længere end ellers, og gør Dine blødninger kraftigere.

Alle ovenstående metoder er kendetegnet ved, at Du kan blive gravid, når Du holder op med at bruge dem. Dette gælder ikke sterilisation, som til gengæld er en sikker metode, hvor kun 5 ud af 1000 kvinder bliver gravide.

Hos nogle kvinder kan sterilisation medføre menstruationssmerter, som de ikke har haft før. Sterilisation medfører ikke, at Du ikke kan blive gravid igen, skulle Du alligevel ønske Dig endnu et barn. Men så skal Du have hjælp i form af reagensglasbehandling (IVF).

I Region Hovedstaden udføres sterilisation af kvinder ved en kikkertoperation gennem navlen, hvor der bliver sat aflukkende clips på æggelederne.