Gestagen til beskyttelse af livmoderslimhinden

Har Du kun brug for 50-75 mikrogram østrogen dagligt, vil Du kunne vælge at få gestagentilskuddet i et plaster (Evo-Conti), som både indeholder østrogen og gestagen.

I udgangspunktet skal Du, for at undgå generende, men ufarlige bivirkninger fra gestagenet, have en så lille gestagen-dosis som muligt. Gestagenets eneste rolle i hormonbehandlingen er at beskytte slimhinden i livmoderhulen, så Du skal blot have lige nok til at holde slimhinden i livmoderhulen beskyttet.

Du får mindst gestagen fra hormonspiralen Mirena, som er effektiv i 4 – 5 år, og som der kan søges medicintilskud til hos Lægemiddelstyrelsen.

Fordelen ved hormonspiralen er også, at den sikrer Dig mod blødninger, som kan optræde helt frem til 60 års alderen.

Undersøgelser tyder på, at progesteron som stikpille i skeden (Lutinus) også giver god beskyttelse af livmoderslimhinden. Men den er dyr, og nogle kvinder finder den besværlig. Så den må foreløbigt siges at være på forsøgsstadiet.

I mange år har kvinder, som er i behandling med østrogen i overgangsalderen, blot fået gestagen i tabletform, 12 dage hver tredje måned. Når gestagenbehandlingen er slut, kommer der en blødning, som tegn på at (dele af) livmoderslimhinden afstødes.

Undersøgelser har imidlertid vist, at denne måde at give gestagen på, ikke giver den samme sikkerhed mod celleforandringer i livmoderhulen, som en 365 dage om året behandling giver.

Så jeg opfatter denne metode som en nødløsning, hvor andre måder ikke har kunnet bringes til at fungere.

Endelig er der kvinder, som kun vil have hormonbehandlingen som tablet.

Hvis de lider af hjerte-karsygdomme, er tabletbehandlingen ikke nogen god idé, men i øvrigt er det mit princip, at såfremt kvinden er velinformeret om den øgede risiko for hjerte-karsygdomme ved tabletbehandlingen og kan acceptere denne, så er det naturligvis hendes ret at vælge tabletbehandlingen frem for dén med plaster.