Hvad er adenomyose?

Adenomyose – som nogle steder bliver kaldt ”intern endometriose” – er en sygdom, hvor slimhinden fra livmoderhulen vokser ind i livmoderens væg, som består af kraftig muskulatur – den skal jo kunne trykke et barn ud under fødslen.

Også inde i muskelvævet opfører slimhinden sig som i livmoderhulen. Det vil sige, at den vokser frem mod menstruationen, hvor den (også) bløder.

Blødning i en muskel er jo det samme som at få et grimt trælår, så adenomyose-sygdommen giver også smerter ved menstruationen.

Muskelvævet reagerer på denne månedlige irritation ved at vokse, så livmoderen bliver større. På dén måde bliver den overflade, som Du bløder fra også større, så menstruationerne bliver også kraftige.

Adenomyose forekommer hyppigst i 40-års alderen, men kan også opstå hos unge.

Der er således eksempler på, at piger på 14 år har adenomyose med en livmoder lige så stor som en kvinde, der har født børn.

Adenomyose er set fra et graviditetssynspunkt en alvorligere sygdom end endometriose, da den kan forandre livmoderen så meget, at et befrugtet æg ikke har normal slimhinde at sætte sig fast på, og livmoderen ikke kan vokse normalt på grund af den fortykkede væg.

Så er Du ung eller yngre og gerne vil have børn – en gang – så bør Du også undersøges for adenomyose-sygdommen, hvis Du har kraftige og smertefulde menstruationer. Især, hvis Du oplever en ændring fra aldrig at have haft særligt ondt ved menstruation til at få meget ondt.

Den medicinske behandling er den samme som for endometriose.

Den eneste kirurgiske behandling i dag er fjernelse af livmoderen.

Der er enkelte eksempler på, at kvinder med svær adenomyose er blevet gravide efter en behandling, hvor man lukker for en del af blodtilførslen til livmoderkroppen (embolisering (UAE)), men det er ikke en behandling, som er slået an i Europa.